ابزاری جدید برای تشخیص  بیماری کبد چرب غیر الکلی

 13 ژوئیه  2016- محققان یک مدل تشخیصی جدید را ابداع کرده اند که قادربه پیش بینی بیماری کبد  چرب غیر الکلی با احتمال بالاتری است. این مدل جدید در مقایسه با شاخص استئاتوز فرامینگهام ارزانتر بوده و می تواند جایگزین آسانتری برای غربالگری چربی کبد بعنوان شاخص اصلی این بیماری باشد.

با افزایش چاقی، هم اکنون بیماری NAFLDدر ایالات متحده به شایعترین بیماری مزمن کبدی تبدیل شده و 10 تا 35 درصد از جمعیت این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله عوامل  خطر ساز برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می توان به دیابت نوع 2، افزایش تری گلیسرید خون و سندرم  متابولیک اشاره کرد. درحال حاضر،  تشخیص کبد چرب غیرالکلی نیاز به مدارک و شواهدی از استئاتوز کبدی(کبد چرب) در توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) و یا بیوپسی کبد دارد که هر دو  فرآیندهایی پرهزینه و غیرعملی برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ می باشند.

 NAFLDبا ابتلا به بیماری کبدی پیشرفته و بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط است. با چنین جمعیت  بزرگی که در معرض خطر NAFLDهستند، نیاز فوری به ابزارهای غیرتهاجمی برای یاری پزشکان  به منظور تشخیص NAFLDوجود دارد.

 با استفاده از داده های مطالعه ی قلب فرامینگهام (FHS)، محققان یک مطالعه ی مقطعی بروی بیش از 1000 عضو نسل سوم همگروه فرامینگهام انجام دادند. شرکت کنندگانی که به بیماری کبد چرب مبتلا بودند از طریق سی تی اسکن شکمی شناسایی شدند. محققان فهرستی از پارامترهای جمعیتی، بالینی و آزمایشگاهی از جمله آنزیم آلانین آمینوترانسفراز(ALT) و نسبت به AST:ALTبرای شناسایی افراد مبتلا به استئاتوز کبدی را به صورت جامع بررسی کردند.

 اطلاعات برای یافتن پیش بینی کننده های کبد چرب آنالیز گردید، محققان مدلی را که در آن سن، جنسیت، فشار خون، میزان تری گلسیرید، دیابت و نسبت کسر AST:ALTمرتبط با NAFLDوجود داشت، یافتند.

سپس شاخص استئاتوز فرامینگهام یا FSIبا این مدل تایید شد و مشخص گردید این مدل یک شاخص تشخیصی جایگزین و موثر برای NAFLDاست.

این یافته ها در مجله ی Clinical Gastroenterology and Hepatologyمنتشر گردید.

 دکتر Longمی گوید: از نظر بالینی FSIمی تواند برای کمک به شناسایی بیماران مبتلا به NAFLDیا افراد در معرض خطر زیاد استئاتوز که از تصویر برداری شکمی منتفع می شوند، مناسب باشد. علاوه بر این نسبت AST:ALTمی تواند یک جایگزین مناسب برای استئاتوز کبدی (در مقابل ALTیا ASTبه تنهایی) بویژه برای مطالعات مبتنی بر جمعیت در آینده باشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160713105751.htm